July 31, 2011

alhamdulillah :)

Go screen yourself before it is too late, aisyah!



Alhamdulillah, Ramadhan is here. :)
Seriously. Who would have thought we got to live through a year and meet the Holy month again, right? All praise to ALLAH SWT. :)



Bila Ramadhan datang, jiwa jiwa yang masih ada sekelumit iman akan tunduk hormat kepada tetamu agung ini.

Yang tak rajin pergi masjid, akan gagahkan diri pergi masjid untuk solat terawih. Yang jarang buka alQuran, tetap letakkan target untuk khatam alQuran dalam bulan Ramadhan. Yang tak selalu bagi derma pun jadi rajin untuk bersedekah.

Inilah antara kelebihan bulan Ramadhan yang dikatakan padanya "pintu pintu syurga akan dibuka seluas luasnya". Pada bulan Ramadhan, hati hati manusia akan lebih cenderung untuk melakukan ketaatan. Maka pintu pintu syurga akan terbuka untuk mereka.

Orang yang selalu marah marah, akan jadi penyabar dalam bulan Ramadhan. Yang smoking terpaksa stop. Yang selalu duduk dekat padang sampai tak ingat nak solat Maghrib, pandai balik rumah before Maghrib. Yang kedekut jadi pemurah.

Inilah yang dikatakan "pintu pintu neraka ditutup serapat rapatnya dan syaitan syaitan dirantai". Pada bulan Ramadhan, hati hati manusia akan cenderung untuk meningalkan maksiat. Maka pintu pintu neraka akan tertutup untuk mereka.

Tapi usaha usaha ini mesti istiqamah, even lepas bulan Ramadhan. Sebab kita menjadi hamba ALLAH SWT bukan hanya pada bulan Ramadhan.


More or less what I got from kuliyah Maghrib earlier before Ramadhan.


Aaaaaand ... this is what I got from dad before going to the masjid just now ...


"Nak kejar pahala bukan dekat masjid je. Duduk rumah pun mengaji la banyak banyak sket."


KENA PERLI! =.=" 


Okay. Happy Ramadhan to all! :) 
Make it worth as it maybe our last.


"Ya ALLAH, sesungguhnya telah datang bulan Ramadhan. Wahai Tuhan pemilik bulan Ramadhan, yang telah menurunkan di dalamnya alQuran. Engkau jadikanlah alQuran penjelasan dan petunjuk bagi kami antara haq dan batil. Engkau singkaplah segala hikmah yang terdapat padanya.

Ya ALLAH, berkatilah kami pada bulan Ramadhan ini. Bantulah kami untuk menyempurnakan ibadah puasa dan solat di dalam bulan Ramadhan. Dan terimalah amal ibadah kami."




p/s:
nak ngelat tarikh publish, aci tak? hehe.


3 comments:

  1. hehe alhamdulillah masih bernafas...tapi mmg masok ramdhan ni rasa baik sikit =)

    ReplyDelete
  2. to Maryam H :
    Awak memang selalu baik je pun. :) :) :)

    ReplyDelete
  3. waaaaaa.... ramadhan..ramadhan :D

    ReplyDelete

. snape's potion class : in memories . :'(

. dumbledore's army .